Autoilija tervehtii kävelijää
Luo uusi rutiini

Uusia, parempia tapoja liikenteeseen

Teemme ison osan päivittäisistä asioista rutiininomaisesti, myös liikenteessä. Se on toisaalta hyvä asia, koska rutiinit vapauttavat kapasiteettiamme muuhun toimintaan. Jos joka asiassa tehtäisiin tietoinen päätös, ihminen ylikuormittuisi nopeasti.

Uudella radiokampanjalla Liikenneturva tuo esille liikenteen kehnoja rutiineja, kuten ylinopeutta tai turvaväleistä piittaamattomuutta. Luo uusi rutiini -kehote haastaa etenkin autoilijoita miettimään ja parantamaan omaa toimintaansa liikenteessä.

”Tieto ja käyttäytyminen ovat erillisiä asioita, mutta yhteydessä toisiinsa. Tutkimukset osoittavat, että oppimisen myötä ihmisen tieto lisääntyy, mutta se ei aina muutu toiminnaksi. Käyttäytymisen muutos tarvitsee siis tukea. Tavat ja niiden muuttaminen ovat tähän oivallinen keino”, kertoo suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen Liikenneturvasta.

KUUNTELE MAINOKSET YOUTUBESTA

Luo uusi rutiini -kampanjan merkki

Luo uusi rutiini

Haluttu muutos on syytä pilkkoa pienemmiksi osatavoitteiksi, mikä madaltaa myös aloituskynnystä. Jokainen voi omaksua uusia positiivisia tapoja liikenteeseen. Huonon tavan tunnistaminen ja sen purkaminen osiin on alku muutokselle. Kun tapa on tunnistettu, voi miettiä, miksi toimii siinä tilanteessa niin kuin toimii ja minkä tilanteessa kokee palkkiona. 

Lue lisää tiedotteesta

Aloituksesta tavaksi

Kun toiminta on saatu hyvälle alulle, riittävä määrä toistoja johtaa toiminnan automatisoitumiseen. Rutinoituneessa toiminnassa ei ole enää aloituskynnystä eikä energiaa kulu jahkailuun tai päätöksentekoon. Ja näin uusi rutiini on syntynyt.

10 askelta muutokseen ja turvallisempaan arkeen

1. Tunnista toiminta, joka halutaan muuttaa: ”Ajan pientä ylinopeutta jatkuvasti.” Kun toimet ovat automatisoituneet, omia rutiineja ei välttämättä enää huomaa. Huonot tavat pitää siis tehdä ensin näkyväksi.

2. Valitse muutettavalle toiminnalle tavoite: ”Minusta tulee liikenteen paras nopeusrajoituksien noudattaja.”

3. Luo tavoitetta tukeva identiteetti: ”Minä olen jatkossa nopeusrajoituksien mukaan ajava kuljettaja.”

4. Pääse yli aloituskynnyksestä ja tee toiminnasta helppoa jakamalla tavoite mahdollisimman pieniin osiin: ”Ajan aina koulujen läheisyydessä enintään nopeusrajoituksen mukaan.”

5. Lisää hyvää toimintaa askeleittain: ”Ajan enintään nopeusrajoituksen mukaan ensin koulujen läheisyydessä, sitten pikkukaduilla, sitten taajamissa, maanteillä ja viimein myös moottoriteillä.”

6. Muokkaa ympäristöäsi tukemaan uuden rutiinin noudattamista. Tee halutusta toiminnasta näkyvä, helppo ja palkitseva. Vastaavasti tee poistettavista tavoista näkymättömiä, vaikeita ja vastenmielisiä. Esimerkkinä kännykän käyttö ajossa. Jos kokee, että kännykkä houkuttelee ajossa liiaksi ja jatkossa haluaisi keskittyä enemmän ajamiseen, kannattaa ottaa tavaksi laittaa ennen ajoon lähtöä puhelin äänettömälle ja pois näkyvistä.

7. Toista uutta rutiinia vähintään kaksi viikkoa, mielellään kuukausi.

8. Palkitse itseäsi usein, kun uuden rutiinin noudattaminen on onnistunut.

9. Huomaa kuukauden jälkeen, että uusi rutiini on automatisoitunut, eikä siihen enää tarvitse edes keskittyä.

10. Nauti hyödyistä ja huomaa uuden toiminnan hyötyjen palkitsevuus.

Lue Jyrki Kaistisen blogi "Rutiinit uusiksi"

Kaistapää-podcast

Liikenneturvan Jyrki Kaistinen hyppäsi Radio Novan aamun Aki Linnanahteen ja Minna Kuukan kyytiin. Yhteisten automatkojen aikana puhuttiin liikenteestä ja välillä myös muustakin. Kaistapää-podcasteissa käsitellään myös tapojen merkitystä liikenteessä.

Hyppää kyytiin ja kuuntele Kaistapää-podcastit